Du ville ikke stjålet en veske #spectrial

ABBA-medlemmet Björn Ulvaeus har ikke helt skjønt det. «Är det så förbannat besvärligt att betala för sig?» spør han på Newsmill, og blir sitert i VG.

Jeg er helt enig, jeg. Virkelig. At det skal være så utrolig vanskelig å betale for seg! Det har gått 15 år siden det kommersielle internettet slo gjennom, og enda veit jeg ikke hvor jeg kan kjøpe en sang jeg liker samtidig som jeg slipper DRM og annen drit. Jeg veit ikke om noen streamingtjenester som kan ta over for den gode, gamle videosjappa på hjørnet. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig. De såkalte kriminelle får det jo til?

80 % av VG-leserne laster ned filer, og disse vil enkelte bøtelegge. Henger det virkelig på greip at 8 av 10 nordmenn er kriminelle?

Når over halvparten av befolkningen bevisst går inn for å bryte loven, da er det loven det er noe gærent med, og ikke folket. Heldigvis er det jo sånn at det er de folkevalgte som bestemmer lovverket, så dette lukter lovendring lang vei. Kunnskapsministeren er alt på gli.

Det som har skjedd i praksis, i økonomiske termer, er at åndsverk har gått fra å være et privat (rivaliserende, ekskluderende – tenk blomsterpotte) til et kollektivt (ikke-rivaliserende, ikke-ekskluderende – tenk fyrtårn) gode. I gamle dager trykte man opp plater. Det kostet en hel del, og teknologien for det var ikke tilgjengelig for folk flest. Når man hadde kjøpt ei plate, kjøpte man et fysisk produkt, og naboen nøt ikke godt av det, for du hadde bare kjøpt ett eksemplar. I dag er virkeligheten annerledes. Det koster ikke forbrukerne ei krone å mangfoldiggjøre låtene de liker lenger. Dermed trenger vi heller ikke plateselskapene til å trykke opp platene for oss.

«Men hva med musikerne, da? De skal jo ha betalt for jobben sin!» tenker du kanskje. Omtrent 10-15 % av nordmenn tenker den tanken, og stopper der. Hvordan kan musikerne tjene penger hvis de ikke kan selge plater?

Klassisk økonomisk teori forteller oss at det blir produsert altfor lite av kollektive goder (tenk fyrtårn – og nå også musikk!) hvis disse legges ut for salg på helt vanlig måte. Hvilken kaptein vil vel betale fyrbøteren fyrvokteren for å lyse opp sjøen, hvis han kan ta sjansen på å være en gratispassasjer for alle de andre kapteinene som også må betale for lyset? Derfor, sier økonomien, skal vi gi det offentlige i oppgave å betale lønna til fyrbøterne fyrvokterne (og musikerne?).

«Kunstnerlønn! Æsj,» snøfter høyresida og stikker tunga enda litt lengre opp i rumpa til Adam Smith. «Vi må jo regulere dette i markedet!» Plateselskapene er helt enige, de liker markedet, de har tjent seg rike på markedet, men nå har det plutselig vendt seg mot dem, for musikk har blitt et kollektivt gode, og økonomene sier at det er umulig å tjene penger på å selge kollektive goder. Hva skal de gjøre nå? Omtrent her står debatten i dag.

Velkommen til verden, plateselskaper og filmindustri! Dere er nødt til å tenke alternativt! Da teorien om offentlige goder blei utforma på 1800-tallet en gang, viste det seg at fyrtårn i England ble drevet i det private markedet. Hvordan i all verden kunne det skje? Vel, fyrbøteren fyrvokteren tjente ikke lønna si fra kapteinene, men fra eieren av havna som lå i nærheten… Om han ikke fikk betalt, skrudde han bare av lykta, og skipene seilte forbi. I likhet med resten av dagens teknologibransje er plateselskapene nå nødt til å tenke seg om for å finne en inntektsmodell som funker.

(On a sidenote – en kompis av meg skrur sammen et operativsystem som har fått ganske mange brukere – noen som har noen idéer om hvordan han kan tjene penger på det?)

Noen som har lagt merke til at konsertbilletter har blitt dyrere i det siste, forresten? Jeg syns å huske at en billett til Roskilde Festival kostet 1050 norske kroner i 2004. I år koster det 2095 norske kroner. Kanskje du skal prøve å opptre litt mer igjen, Björn? Du ønsker deg passiv inntekt – er det så förbannat besvärligt å faktisk jobbe inn lønna?

Du burde abonnere på nye poster eller følge meg på Twitter.

8 kommentarer

  1. Skrevet 20. February 2009 klokka 10:28 | Permalink

    Jeg har full forståelse for å kjefte på bransjen, som ikke har gjort en god nok jobb (eller jobb i det hele tatt) med å følge med i tida, men å si at fildelere dermed ikke er kriminelle bare fordi det er så mange av dem er vel å strekke strikken litt vel langt. På den annen side er dette en greie jeg har så delte meninger om at jeg egentlig ikke orker å diskutere noe, ihvertfall ikke skriftlig hvor det er vanskelig å ta tilbake ting man sier i kampens hete. :p

  2. Skrevet 20. February 2009 klokka 10:32 | Permalink

    Pst! Fyrbøterens jobb er å passe på varmen i dampdrevne tog (altså han som er dekket i sot og står og skuffer inn koks i ovnen i lokomotivet i gamle filmer), mens fyrvokteren sitter på den ytterste ø og tenner lampen hver kveld. (På den annen side er jo nesten alle fyr automatiske nå for tiden.)

  3. Skrevet 20. February 2009 klokka 11:53 | Permalink

    @Iversen: Hvis 80 % av befolkningen bevisst bryter lovens intensjoner, har vi et åpenbart demokratisk problem. Det er ikke et hvilket som helst lovbrudd lenger, men sivil ulydighet.

    @astrid: Ah, klabert. Skal rette opp!

  4. Skrevet 20. February 2009 klokka 17:13 | Permalink

    Nice! Det gjør meg veldig glad å lese et sååååå langt innleggg for å kun klage på språket istedenfor å kommentere innholdet :)

  5. Skrevet 20. February 2009 klokka 18:43 | Permalink

    Det er bare drittpreik, Thomas. Dessuten er dette 80% av VG-lesere, knappast noe representativt utvalg. Man kan ikke si at noe er et demokratisk problem bare fordi over halvparten er uenig, du skal for eksempel heller ikke se bort i fra at over halvparten av leserne til bilprat.no (om det er en side som eksisterer) syns det er råttent at man får parkeringsbot hvis man parkerer ved en hydrant og det IKKE bryter ut brann mens man står der. Fancy språk gjør ikke argumenter gode.

  6. Skrevet 21. February 2009 klokka 14:48 | Permalink

    Pinlig sammenblanding mellom fyrer, og mellom nordmenn og VG-lesere, men vi kan gjerne være enige om at bransjen har driti seg ganske heftig ut i løpet av de siste åra.

    Hva er forslaget ditt til løsning egentlig?

    I Norge kan man få garantiinntekt for kunstnere, samt ulike stipender og prosjektstøtter, men jeg vet sannelig ikke hvor godt jeg synes det fungerer at Knut Haavik og en håndfull andre har makt til å bestemme hvem sin kunst som er verdig til å gi opphavspersonen levebrød selv om produktet ikke klarer seg selv kommersielt.

    (EU har noen spennende ordninger for kunstnerstøtte, som mange kolleger i utlandet skryter av, men jeg vet litt for lite om det.)

    Tror forresten du bommer litt på Roskilde-billettprisene, var ikke prisen 1095 i 2003, og 1150 elns i ‘04? Sjekket vi ikke nettopp dette på Roskildekortstokken? Den var i alle fall over tusenlappen allerede i ‘03, ikke at det har så mye å si, for økningen er i alle tilfelle temmelig dramatisk.

    BTW: http://www.roskilde-festival.dk/community/blog/?p=120#more-120

  7. Skrevet 26. February 2009 klokka 19:56 | Permalink

    hei jeg trenger adressen din (send på mail, plz) og jeg håper piratebay vinner saken sin

  8. Skrevet 26. February 2009 klokka 20:00 | Permalink

    forresten har vel festivalbillettene blitt dyrere fordi bandene krever (mye, visstnok) mer penger for å spille på festivaler fordi de ikke tjener like mye på platesalg lenger, så de må ta igjen de tapte pengene på konserter. festivalene må betale mer for å booke dem, og vi må betale mer for at festivalene kan booke dem.

Skriv en kommentar

Din epostadresse deles eller publiseres aldri Obligatoriske felt er merket med *

*
*

Du kan bruke følgende HTML-tagger og attributter: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

Blogglisten | Bloggurat

Twitter | 466 81 747 | thomas @ hemmeligadresse.com