Du ville ikke stjålet en veske #spectrial

ABBA-medlemmet Björn Ulvaeus har ikke helt skjønt det. «Är det så förbannat besvärligt att betala för sig?» spør han på Newsmill, og blir sitert i VG.

Jeg er helt enig, jeg. Virkelig. At det skal være så utrolig vanskelig å betale for seg! Det har gått 15 år siden det kommersielle internettet slo gjennom, og enda veit jeg ikke hvor jeg kan kjøpe en sang jeg liker samtidig som jeg slipper DRM og annen drit. Jeg veit ikke om noen streamingtjenester som kan ta over for den gode, gamle videosjappa på hjørnet. Jeg skjønner ikke hvorfor det skal være så vanskelig. De såkalte kriminelle får det jo til?

80 % av VG-leserne laster ned filer, og disse vil enkelte bøtelegge. Henger det virkelig på greip at 8 av 10 nordmenn er kriminelle?

Når over halvparten av befolkningen bevisst går inn for å bryte loven, da er det loven det er noe gærent med, og ikke folket. Heldigvis er det jo sånn at det er de folkevalgte som bestemmer lovverket, så dette lukter lovendring lang vei. Kunnskapsministeren er alt på gli.

Det som har skjedd i praksis, i økonomiske termer, er at åndsverk har gått fra å være et privat (rivaliserende, ekskluderende – tenk blomsterpotte) til et kollektivt (ikke-rivaliserende, ikke-ekskluderende – tenk fyrtårn) gode. I gamle dager trykte man opp plater. Det kostet en hel del, og teknologien for det var ikke tilgjengelig for folk flest. Når man hadde kjøpt ei plate, kjøpte man et fysisk produkt, og naboen nøt ikke godt av det, for du hadde bare kjøpt ett eksemplar. I dag er virkeligheten annerledes. Det koster ikke forbrukerne ei krone å mangfoldiggjøre låtene de liker lenger. Dermed trenger vi heller ikke plateselskapene til å trykke opp platene for oss.

«Men hva med musikerne, da? De skal jo ha betalt for jobben sin!» tenker du kanskje. Omtrent 10-15 % av nordmenn tenker den tanken, og stopper der. Hvordan kan musikerne tjene penger hvis de ikke kan selge plater?

Klassisk økonomisk teori forteller oss at det blir produsert altfor lite av kollektive goder (tenk fyrtårn – og nå også musikk!) hvis disse legges ut for salg på helt vanlig måte. Hvilken kaptein vil vel betale fyrbøteren fyrvokteren for å lyse opp sjøen, hvis han kan ta sjansen på å være en gratispassasjer for alle de andre kapteinene som også må betale for lyset? Derfor, sier økonomien, skal vi gi det offentlige i oppgave å betale lønna til fyrbøterne fyrvokterne (og musikerne?).

«Kunstnerlønn! Æsj,» snøfter høyresida og stikker tunga enda litt lengre opp i rumpa til Adam Smith. «Vi må jo regulere dette i markedet!» Plateselskapene er helt enige, de liker markedet, de har tjent seg rike på markedet, men nå har det plutselig vendt seg mot dem, for musikk har blitt et kollektivt gode, og økonomene sier at det er umulig å tjene penger på å selge kollektive goder. Hva skal de gjøre nå? Omtrent her står debatten i dag.

Velkommen til verden, plateselskaper og filmindustri! Dere er nødt til å tenke alternativt! Da teorien om offentlige goder blei utforma på 1800-tallet en gang, viste det seg at fyrtårn i England ble drevet i det private markedet. Hvordan i all verden kunne det skje? Vel, fyrbøteren fyrvokteren tjente ikke lønna si fra kapteinene, men fra eieren av havna som lå i nærheten… Om han ikke fikk betalt, skrudde han bare av lykta, og skipene seilte forbi. I likhet med resten av dagens teknologibransje er plateselskapene nå nødt til å tenke seg om for å finne en inntektsmodell som funker.

(On a sidenote – en kompis av meg skrur sammen et operativsystem som har fått ganske mange brukere – noen som har noen idéer om hvordan han kan tjene penger på det?)

Noen som har lagt merke til at konsertbilletter har blitt dyrere i det siste, forresten? Jeg syns å huske at en billett til Roskilde Festival kostet 1050 norske kroner i 2004. I år koster det 2095 norske kroner. Kanskje du skal prøve å opptre litt mer igjen, Björn? Du ønsker deg passiv inntekt – er det så förbannat besvärligt å faktisk jobbe inn lønna?

Roskilde 2008: 35 ting å huske til Roskilde 2009

Dette er en kombinasjon av glupe ting jeg har gjort, og det motsatte av noen teite ting jeg har gjort, sånn at jeg kan lære av alle mine erfaringer til neste gang. Du også, hvis du vil.

  1. Pakk alle plagg i sine helt egne brødposer. Storm kan være jævlig vått, men du er tørr uansett. Dessuten tar enkelte store ting mindre plass på den måten.
  2. Ta med det STORE teltet. Tungt å bære, men digg å sove i.
  3. Hvis klærne dine blir våte, skift med en gang. Hvis ikke blir du syk, og det er verre enn det høres ut som når du er full.
  4. Alltid ha en snerten liten regnværsponcho i plastikk i baklomma. Vejret skifter fort på Roskilde.
  5. Ikke gi billetter i gave til noen du ikke kjenner godt nok. Det kan hende de ditcher deg.
  6. Plant blomster rundt teltet eller campen første solskinnsdag. Det er skikkelig koselig.
  7. Grav en dike rundt teltet eller campen første regnværsdag. Den kan fort holde deg tørr.
  8. Ta med øl hvis du skal sitte lenge i kø. Kø kan fort bli en fest :-)
  9. Ikke lån bort klær til noen du ikke har regelmessig kontakt med hjemme.
  10. Hvis du har kjæreste, sjekk at ingen har lagt igjen BH’en sin i soveposen din for å være kjipe før du drar.
  11. Ignorer sykdom.
  12. Klarer du ikke ignorere sykdommen, bør du legge deg til å sløve i partyteltet, for der får du frisk luft. Kom deg ut av ditt eget telt om morgenen så du ikke blir sykere.
  13. Man venner seg til pappvinen på festivalområdet etter en halv kartong, eller enda tidligere hvis du har drukket øl først.
  14. Det er en god idé med Fisk til frokost.
  15. Hvis du synger drikkeviser i fremmede camper, er de ofte troende til å donere en lille tår etter hvert vers.
  16. La campen ha et fast møtested i nærheten av Orange før de største konsertene. Det er stilig å stå sammen med mange kjente på konsert.
  17. Folk du møter på Roskilde Festival are your friends. You’ll never be the same again. (Come on!)
  18. Pakk lett.
  19. En gang til: Pakk lett.
  20. Det er ikke verdens undergang å måtte kjøpe en genser eller ei t-skjorte fra festivalen. Pakk lett.
  21. Pakk lett. Skjønt tegninga nå?
  22. Ikke ta med bagasjen i køen på vei inn. Del opp køståinga i to puljer, når første pulje har kommet inn, kan resten hive bagasjen over gjerdet og begynne sin økt.
  23. “Stå i kø” fra lørdag ettermiddag/kveld. Kø er som sagt fest. Del opp i puljer først når køen tetter seg.
  24. Det er helt legitimt å slå opp et yttertelt mens man fester i den første køen, men husk å ta det ned før køen tetter seg. Andre pulje slår ned teltet.
  25. Ta en dag eller to i Roskilde sentrum. Gå, ikke ta toget.
  26. Kjøp stormplugger fra Spejder Sport, bruk dem fra første dag, og stram bardunene jevnlig. Selv om det er sol og vindstille. Vejret skifter fort på Roskilde.
  27. Pakk ned teltet før siste natt, eller ha noen i campen til å sitte brannvakt.
  28. Ha en ren og en skitten side i teltet. Militær standard er høyre/venstre-deling, jeg liker hode/bein-deling bedre. Våtservietter og tannbørste lett tilgjengelig oppe ved ansiktet, og skittentøy så langt utafor pustevidde som mulig.
  29. Husk våtservietter. Det holder med to pakker.
  30. Tog er den beste måten å reise til og fra på.
  31. Hovedregel: Ikke ta med deg noe som det er krise å ikke få med seg tilbake. Hvis du har med deg for eksempel et kamera: Ikke ta av deg kameraveska med mindre du også tar av deg buksa.
  32. Støvler er tunge, ergo tas de ikke med, men kjøpes ved behov.
  33. Dopapir er lett og lite, og du har behov.
  34. Partytelt bør ha lett tilgang fra veien, men kan godt ligge cirka en teltbredde unna.
  35. Sist, og tilfeldigvis også aller viktigst: Stay positive! Du må kunne takle uforutsette hendelser, eksempelvis dårlig vær, telt som detter ned, venner som reiser fra deg, avlyste favorittkonserter, kjipe naboer, ødelagte sko, mer skittenhet enn du hadde tenkt deg. For å trives på Roskilde, er du nødt til å kunne finne de løsningene du trenger i enhver situasjon (henholdsvis: nye og tørre klær i kombinasjon med noe vanntett, nytt telt, nye venner, fancy konserter med et dritkult band du aldri har hørt om, ørepropper, nye sko, varmdusj til tredve kroner i kombinasjon med boblebad når du kommer hjem). Løsningsorienteringa er også noe du lærer deg av åtte dager på Roskilde Festival. Noe uforutsett kommer garantert til å skje, og du må enten takle det eller dra et annet sted. Roskilde blir aldri som du har sett for deg, men det er fantastisk likevel.

Ta vare på hinanden!

Roskilde 2008: The Chemical Brothers

The Chemical Brothers mikser en blanding av funk-, hip hop- og housemusikk sammen med ei basstromme som hadde hypnotiserende effekt på meg.

Fy faen for et lyd- og lysshow The Chemical Brothers leverte. Jeg brukte to sanger på å danse meg til transe. Det er en slags selvhypnose, en vedvarende følelse av henrykkelse eller ekstase, og det er veldig, veldig gøy fordi du er helt borte, men samtidig har kontroll.

Rytmen fløyt over i hverandre, og Chemical Brothers miksa alle sangene sømløst inn i hverandre. Jeg dansa og dansa og var helt i hundre, det var en av de beste følelsene noensinne. Et lite øyeblikk lurte jeg på om noen hadde lurt i meg noe sentralstimulerende, jeg var så fornøyd, så fornøyd, og trodde aldri det skulle ta slutt.

Brått slutt tok det likevel etter femti minutter, da idiotene på scena bestemte seg for å levere en overgang på hele fire minutter uten noen form for rytme jeg kunne holde meg i bevegelse til. Da de begynte igjen, fortsatte showet med samme intenstitet som før, men det er vanskelig å komme i en slik sinnstemning, jeg gadd ikke prøve en gang. Jeg følte meg til og med helt edru (det skjer ikke ofte på Roskilde Festival), etter å ha vært i fysisk slitsom aktivitet i nesten en time.

Et kvarter seinere forsvant noen av de jeg sto sammen med for å se på en annen konsert (Fanfara Tirana), og jeg blei med dem. Jeg liker jo egentlig ikke musikken til The Chemical Brothers så godt.

Jeg var høy på rytme. Det var femti veldig gode minutter.

Roskilde 2008: The Streets og Jay-Z

The Streets spiller britisk hip hop, det er ikke gangsta-rap eller bling i mils omkrets, men det er faktisk ganske fengende. Jay-Z spiller hip-hop med pop-preg.

Forrige gang jeg så The Streets live var også på Roskilde Festival, jeg kan ikke huske om det var i 2003 eller i 2004. Jeg kunne alle sangene, men konserten var en kjedelig affære. Han sto liksom bare der og spilte musikk.

Nå har han lært, og han har tydeligvis lært av noen som kan det de driver med. Jeg kjente fremdeles bare sangene fra det første albumet, men konserten rocka rett og slett bolle. The Streets spilte ikke på noen dedikert hip hop-scene i år, men på selveste Orange, og klarte å fri til alle titusenene av tilhørere uten problemer. Makan til scenetekke har jeg ikke vært borti på ganske lenge; Jeg er usikker på om jeg har sett det før i det hele tatt. Dette var en av de aller beste konsertene på Roskilde Festival 2008.

Jeg har aldri sett Jay-Z live før, men han har et stort navn, og du kan rett og slett ikke ha unngått å høre flere av sangene han enten har produsert eller gitt ut under eget navn. Jay-Z var et av de største navnene på plakaten på Roskilde Festival 2008.

Konserten hans var derimot ikke stort å skryte av. Han flyter på rutine og gjenkjennbarhet, det var en konsert jeg ikke ville gå glipp av nettopp fordi man jo kjenner mye han har levert. Selv om titusenene på Orange lager diamanter med hendene sine og tilber pop-hip-hop-guden, blir det likevel nokså platt, sangene er altfor kommerse og jeg syns også lyden er litt for mye produsert til at jeg har det noe gøy.

His du får sjansen, se The Streets, og hopp over Jay-Z.

Roskilde 2008: Å miste ting

Roskilde Festival 2006Creative Commons License

Roskilde 2006: Sol på festivalområdet.
Du har ikke opplevd det før du har opplevd det. Foto: Stig Nygaard

Jeg er verdensmester i å miste ting. Heldigvis mister jeg bare ting som betyr noe – det vil si at jeg har både bankkort, kamera og øl i god behold. Hvor i helvete blei det av den kiwien? Det var like før; Jeg har aldri vært nærmere.

Gresset er veldig, veldig bra, og jeg kan nesten ikke tro at det er så grønt overalt. Overalt hvor jeg setter meg ned, tenker jeg: Her kunne jeg ikke ha sittet i fjor, og ikke i 2004 heller. Dette er tidenes beste festival. (Kun én ting som mangler…)

Kameraproblemet er fiksa, så det blir fyllebilder når jeg kommer hjem igjen likevel. Det var en kombinasjon av fukt og dårlige batterier. (Det som ikke kan fikses med gaffateip og strips, er ikke verdt å fikse.)

Kristian Kompis har med sticks, og har lært meg å gjøgle med dem. Jeg lærer fort, og nå går det sidelengs. Det gjør jeg også. Går sidelengs, altså. Jeg sjangler mellom boder og konserter og mobilladerboder, og jeg skjønner ikke at det er grønt overalt, og jeg savner deg og jeg er godt inne i Roskildefylla. Roskildefylla er den fylla man er inne i hvor man er konstant full hele tida, sånn at man ikke merker det. (Jeg begynte å bli edru for to dager siden, men da skyndta jeg meg å hive i meg en øl til, sånn at det gikk over.)

Festival er livet. Jeg lever alene, men jeg lever, i alle fall. Snart er det over.

Roskilde 2008: Säkert!

Vokalisten i Säkert

Annika Norlin (Säkert!) på scenen under Roskilde 2008. Foto: Thomas Misund Hansen

Oppvarmingen til Roskilde Festival 2008 er over, og selve festivalen er i gang. Flere store navn har spilt den første dagen; Teitur spiller søvndyssende akustisk, og er trivelig å høre på en stor scene, Lupe Fiasko leverer rim med mening bak, Gossip er energiske og dansbare selv om all energien virker litt tilgjort, og Radiohead er… vel de er Radiohead.

Likevel er det Säkert som har klart å fange oppmerksomheten min best i dag, på tross av at jeg aldri har hørt noe om dem før. Säkert er tilstede med hele seg. De leverer et stykke arbeid som ikke virker som arbeid i det hele tatt, og det kan merkes at de lever seg inn i tekstene de framfører. Säkert synger ikke en sang fordi de har øvd den inn, men fordi de har noe å fortelle. Det fenger, og det rykker i foten.

Noen vil kanskje si at de spiller indie-pop. Andre vil muligens prøve å klassifisere dem som svenske visepopsangere. Jeg mener at det ikke er noe poeng i å sette disse i en bås. Hør sjøl. Du vil ikke angre.

Festivallivet går sin gang. Kattevasken om morgenen har blitt rutine, det er kos å vente i kø sammen med tre andre mens man spleiser på et veiar-brett med Tuborg, bekjentskaper kommer og går.

Noen jeg bor i camp sammen med er febersyke, og reiser hjem i morgen. Jeg mener de hadde blitt friskere av å være syke ute i partyteltet hvor det er frisk luft, men de vil sjøl ligge inne i den trykkende solsteiklufta inne i teltet. Dem om det, deres festivalopplevelser må være deres eget valg.

Jeg irriterer meg fremdeles over en artikkel i Aftenposten fra forrige uke, skrevet av en journalist som ikke syntes det var noe ålreit at det mangla dopapir på Hove. Festivalstemning. Ta med eget dopapir. Hun minnet meg på dét, i alle fall. Møkkajournalist. Pakk godt humør neste gang, mens du er i gang.

Kanskje jeg skal prøve Hove til neste år. Som en oppvarming, liksom. Det virker som Roskilde Light.

Säkert sang noe i stad som jeg beit meg merke i. Du kan ikke savne noe du ikke har hatt, ble det sunget. Fra scenen og fra publikum, egentlig fra overalt. Og det er sant, og jeg savner deg. Du skulle vært her sammen med meg, vi skulle tatt vare på hverandre, det er fint her og solskinn og rødfarge og mye liv og store, store telt. Det hadde vært så fint å dele dette.