Hvordan studere strukturert

Nå er det semesterstart, eksamen har aldri vært lenger unna, Frederikke roper og jeg veit om et flipperspill som står i en kjeller som jeg lurer på om noen har tatt ansvar for. Tidligere semestre har jeg vært supersmart og meldt meg opp til emner som har færrest mulig forelesninger før tolv, og sluppet unna med timeplaner med blanke fredager og mandager og høstsemestre som har sluttet i løpet av november.

Sånt blir man jo ikke klok av. Derfor har jeg nå begitt meg ut på en ny og bedre livsvei: Fra mandag begynner jeg på skolen klokka åtte tre dager i uka, og klokka ti onsdag og torsdag. Jeg gruer meg egentlig litt. Det er som Sonja sier, av og til trenger man litt struktur og forpliktelser.

Med Sonja i minne går vi i møte et semester med fylt av nattforelesninger, derivativer og bacheloroppgaver. Bring it.

Samfunnsvitenskapelig ordkløyveri

På oppfordring fra Thomas skal jeg herved(i besittelse av et relativt aggressivt sinnsleie) forklare mannen og kvinnen i gata og på nettet hva dette “sosialantropologi-greiene” egentlig er.

For å sitere den kjente sosialantropologen Geir Thomas Hylland Eriksens faderlige opphav: “En sosiolog er en person som bruker en million kroner i året på å finne ut ting som alle andre vet fra før”.

Jeg føler her at det passer fint med en definisjon av ordet sosialantropologi. Etymologisk sett er sosialantropologi satt sammen av tre ord, hvorav de greske “anthropos” og “logos” betyr henholdsvis “menneske” og “fornuft” – antropologi betyr altså “fornuft om mennesket”(evnt. “læren om mennesket”). Når det latinske “societas” da betyr samfunn, kan vi egentlig forstå det helhetlig som “den samfunnsmessige læren om samfunnet” om vi skulle ha lyst til det.

Kort sagt går det hele ut på utøvelse av livsfjern skolastikk og ordgyteri, å føre idiotiske samtaler seg i mellom om mikroskopiske detaljer, debatter som ikke har det minste krav på interesse fra allmennheten og som ikke på noen måte kan bidra verken til menneskelig frigjøring eller til en dypere forståelse av menneskets lodd.

Det hele er egentlig fabelaktige greier. Jeg er nå i ekstatisk modus etter å ha degradert meg selv – i radig hastighet – over de siste ukene fra taper til kasteløs i det sosiale samspillet i Trondheims studenttilværelse grunnet uhorvelige antall ord som skulle settes sammen i korrekte sammenhenger og leveres på et kontor snarest mulig(helst før man hadde lest oppgaveteksten ferdig).

Når innleveringene er over neste uke snakker vi søren klype meg blodhevn for mine sosiale tap.

Teller det forresten å helle i seg en flaske Tequila på rekordtid og dernest gjøre på seg verbalt en hel kveld?

“Det er ikke nok å ha begreper å tenke med. Man må også ha noe å tenke på.”
– Harald Eidheim –